Deal met de Keto Griep

Ben jij vol goede moed aan het keto dieet begonnen? En voel je je nu misselijk, heb je diarree, extreme hoofdpijn of ben je moe? Grote kans dat je de keto griep te pakken hebt gekregen.

Wat is de keto-griep en hoe ga je hier het beste mee om?

 

Van ketogeen dieet naar ketogene griep

Het keto dieet is een heel goede manier om af te vallen. Het dieet is echter vrij zwaar. Anders dan de diëten waarbij je maaltijdshakes gebruikt of vooral vetten en calorieën mindert (en die nog vrij gemakkelijk zijn) heb je bij het ketogeen dieet discipline en doorzettingsvermogen nodig. Maar wie die heeft wordt rijkelijk beloond. Want de resultaten van het ketogeen dieet liegen er niet om. Het werkt, is vrij snel en zorgt ervoor dat je ook na het dieet te volgen op gewicht blijft.

Binnen het ketogeen dieet is het je doel om in ketose te komen. Dat houdt in dat je lichaam ketonen aanmaakt en vet verbrand om aan energie te komen.

Wie in ketose komt, kan te maken krijgen met de keto griep.

 

Koolhydraatarme griep

Waarschijnlijk wist je al dat het ketogeen dieet een afgeleide is van het koolhydraatarme dieet. Het is alleen een stuk strenger met slechts 20 tot 50 gram koolhydraten per dag.

Wie een koolhydraatarm dieet volgt kan ook te maken krijgen met de koolhydraatarme griep. Die lijkt sterk op de keto griep (hoofdpijn, een depressief gevoel, obstipatie of juist diarree, spierpijn, buikkrampen en moeite met slapen).

De koolhydraatarme griep en de keto griep hebben te maken met de veranderingen die je lichaam doormaakt.

 

Oorzaak van de keto griep

De keto griep komt als reactie van je lichaam op jouw nieuwe eet- en drinkpatroon. Doordat je minder koolhydraten tot je neemt en dus ook minder suikers binnenkrijgt, moet je lichaam wennen. Omdat je lichaam een nieuwe modus moet vinden om het dieet goed vol te houden, krijg je te maken met de bekende bijwerkingen.

Deze bijwerkingen zijn slechts tijdelijk.

Voor de één duurt de keto griep enkele dagen, voor de ander een week en in een heel zelden geval duurt de griep twee weken. De keto griep is niet gevaarlijk en onschadelijk voor je gezondheid. Wel is het belangrijk om door te blijven zetten en niet op te geven (iets wat veel mensen wel doen, omdat ze niet weten dat de keto griep erbij hoort en juist een teken is dat je lichaam  bezig is met afvallen).

 

Versneld door de keto griep

Hoewel de keto griep toch vooral een kwestie van uitzieken is, zijn er enkele factoren die kunnen helpen om sneller met de griep af te rekenen. Zo zou het helpen als je meer zout aan je eten toevoegt. Dat kan ook door zoutere producten te nuttigen. Ook het eten van producten die meer kalium (noten, avocado), calcium (bladgroenten, vis- en zeedieren), chloride (olijven, zeewier), magnesium (pure chocolade, spinazie) en fosfor (vlees, kaas, zaden) bevatten helpt de keto griep sneller over te gaan.

Het eten van fosfor - zoals in noten en zaden - helpt de keto griep te versnellen

Rustiger aan?

Wil je het toch rustiger aan doen, maar niet stoppen met het keto dieet? Dan raden we je aan om een stap terug te doen naar een (streng) koolhydraatarm dieet. Begin bijvoorbeeld niet al direct met 50 gram koolhydraten per dag (zoals het keto dieet voorschrijft) maar met 80 gram koolhydraten. Bouw dat om de twee dagen met 5 gram af tot je alsnog op de 50 gram per dag zit. Grote kans dat de keto/ koolhydraatarme griep dan aan je voorbij gaat of een stuk milder van zich laat horen.

Dit bericht is geplaatst in Afslanken. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *