Afvallen met veel sporten

Wie van plan is te gaan afvallen, moet niet de fout maken om zichzelf voorbij te lopen. Helaas gebeurt dat vaak wel. Afvallen met veel sporten kan blessures veroorzaken. Daarna is het heel lastig om de draad weer op te starten.

Ben je dus van plan om te gaan afvallen met veel sporten? Neem dan onderstaande tips en adviezen mee, om ervoor te zorgen dat je goed van start gaat.

 

Teveel sporten is niet goed?

Van 0 naar 120 in een oude auto zal veel herrie opleveren en is niet aan te raden. Voor jezelf geldt hetzelfde. Teveel sporten ineens is niet goed. Je lichaam moet je beschouwen als een oude diesel. Gun hem wat tijd.

Warm jezelf goed op en loop niet te hard van stapel. Bijvoorbeeld door te gaan joggen. Ga niet direct 15 kilometer hardlopen, maar begin met 5 en houd regelmatig rust. Niet alleen je geest moet akkoord zijn met je nieuwe plannen om te gaan sporten, ook je lichaam zelf.

Overbelast je je lichaam in dit stadium? Dan is het lastig om door te zetten, zeker als je blessures krijgt.

Hardlopen en sporten

Doe aan conditietraining

Wie wil sporten, moet uithoudingsvermogen hebben. Doe dus aan conditietraining. Probeer aan cardio te doen. Hoe beter je conditie, hoe beter je het sporten uit kan houden. Het is erg belangrijk om aan je conditie te werken.

Dat doe je bijvoorbeeld met hardlopen. Begin rustig en loop bijvoorbeeld twintig stappen hard en dan weer twintig zacht. Daarna dertig, veertig en vijftig en bouw je het aantal zachte stappen af. Op die manier bouw je conditie op en daar kun je veel plezier aan hebben.

 

Echt vet verbranden?

Wil je echt vet verbranden? Veel vet verbranden per keer? Dan moet je zonder meer aan krachttraining gaan doen. Train je spiergroepen en vet zal verdwijnen. Dat komt omdat vet wordt omgezet in spiermassa en spiermassa vanzelf nog meer spiermassa maakt. Iemand die over veel spieren beschikt kan met gemak 3.000 of zelfs 3.500 calorieën op een dag eten zonder aan te komen. De spieren nemen al die calorieën tot zich. Op die manier wordt de aanmaak van nog meer spieren gestimuleerd en je snapt zelf dat het effect is dat iemand veel calorieën nodig heeft om zijn of haar spiermassa op orde te houden.

 

Denk ook aan voeding

Sporten is niet alleen een kwestie van omkleden en tekeer gaan in de sportschool of erg veel en lang te gaan hardlopen. Het is ook een kwestie van goede en gezonde voeding. Wie goed en genoeg eet zal vanzelf meer conditie krijgen en lekkerder in zijn vel zitten. Je hebt energie nodig om te verbranden, dus je moet goed eten voor het sporten. Houd wel even rust, want anders kun je last krijgen van je buik.

Gezonde voeding is geen junkfood. Kies voor een gezonde mix met veel eiwitten en weinig koolhydraten. Eiwitten voor het sporten is een goed idee, want ze helpen je om meer spiermassa op te bouwen en spieren sneller te herstellen.

 

Vraag advies

Wil je echt aan jezelf werken en ben je van plan om veel af te vallen? Dan is het raadzaam om advies te vragen. Een coach in de sportschool kan je goed helpen. Daar zitten mensen met verstand van zaken. Zij weten wat je wel kan doen en wat je niet kan doen en hoe je blessures voorkomt. Een goede sportschool houdt sowieso een intakegesprek met je en vraagt naar je doel. Wees hierin eerlijk. De coach zal samen met jou een trainingsschema opstellen. Zo kun jij aan de slag met trainen en verbrand je sneller vet.

Daarbij houdt deze coach je ook in de gaten. Je gaat regelmatig samen langs alle oefeningen en hij kan dat checken of je ze goed uitvoert. Is dat niet het geval? Dan kan je zo voorkomen dat je geblesseerd raakt of de kracht uit de verkeerde spieren haalt en misvorming van spieren voorkomt.

Ook kan de coach je helpen om een dieet samen te stellen dat goed past bij je trainingsschema. Een dieet zal bestaan uit veel eiwitten. Soms aangevuld met poeder of mixdrankjes om de spieren sneller te herstellen.

 

Huisarts

Heb je echt last van ernstig overgewicht en wil je gaan sporten? Dan is het nog beter om langs te gaan bij de huisarts. Die kan je in contact brengen met een specialist op het gebied van afvallen voor te dikke mensen.

Dit bericht is geplaatst in Sporten. Bookmark de permalink.