4 voordelen van afvallen met het eiwitdieet

Op de vraag of er aan het eiwitdieet nadelen te noemen zijn, moeten we volgens de vele ervaringen met het eiwitdieet ontkennend antwoorden. Het dieet is namelijk erg geschikt om mee af te vallen. En met erg geschikt bedoelen we dat er op dit moment geen dieet is dat we meer aan zouden raden dan het eiwitdieet.

Waarom zo positief?

Het eiwitdieet heeft een heel heldere functie en uitwerking op je lichaam, spierherstel en aanmaak van spiermassa, metabolisme én hongergevoel. Er zijn dus vier voordelen te noemen aan afvallen met het eiwitdieet.

 

Hoe werkt het eiwitdieet op je lichaam?

Je lichaam heeft energie nodig. De energiebalans bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten en wie dit optimaal benut, zal gewoon op gewicht blijven. Wie echter af wil vallen of aan wil komen in spiermassa, kan het beste de balans van eiwitten wat opschroeven ten koste van vetten en koolhydraten. Met andere woorden: meer eiwitten in je lichaam hebben vele effect op je metabolisme, je spierhuishouding en hongergevoel.

Het eiwitdieet slaat energie langere tijd op, zonder dat het verandert in vet. Dat gebeurt wel als koolhydraten of vetten worden opgeslagen! Eiwitten blijven in je lichaam circuleren tot ze verbrand zijn. En aan die verbranding gaat weer veel oude energie verloren…

Eiwitdieet en spiermassa

Metabolisme en vet verbranden

Je metabolisme wordt hard aan het werk gezet tijdens het verteren van eiwitten. Je lichaam verbruikt dus veel energie, wat je ten goede komt. Die energie wordt uit opgeslagen vetreserves gehaald. Hoe meer er verbrand moet worden, hoe slanker je wordt.

Mensen die veel eiwitrijke voeding nuttigen hebben een betere metabolisme. Hun vet verbranding werkt ten alle tijden optimaal en vet krijgt weinig tijd en mogelijkheden om opgeslagen te worden. Dat is erg voordelig, want zo wordt je minder snel dik.

 

Spieren

Het grootste voordeel onder krachtsporters is dat eiwitten je spiermassa helpen. Spieren hebben eiwitten nodig om te herstellen na schade (dus wanneer er een flinke workout is gedaan) en spieren gebruiken eiwitten op nieuwe massa aan te maken. Als het ware zet je eiwitten om in spiermassa. En dat heeft weer een positieve invloed op je metabolisme, want spieren verbranden als vanzelf energie. Wie een aardige hoeveelheid spieren heeft, hoeft niet in te zitten over dik worden, want de spieren ruimen al die reserves op. Sterker nog: mensen die willen aankomen in spiermassa (willen bulken) eten vaak meer calorieën, omdat die sneller worden omgezet in spieren.

Spieren vormen dus een toverwoord bij maximaal profiteren van het eiwitdieet.

 

Hongergevoel

Eiwitten zijn vullend. Eiwitten laten zich ten eerste niet zomaar afbreken en ten tweede niet opslaan als vet. Ze blijven dus aanwezig in je maag en zorgen ervoor dat je het gevoel hebt vol te zitten. Hier hoef je niet direct iets aan te merken, maar het zal er wel in resulteren dat jij minder snel naar snacks en ongezonde tussendoortjes grijpt.

Dat is weer voordelig, want zo kom je niet in de verleiding te gaan snoepen en – ondanks al je pogingen om af te vallen – toch aan te komen.

Je hongergevoel onderdrukken is binnen dit dieet dus een eitje van een cent.

 

5 keer eiwitrijke ingrediënten

Benieuwd hoe jij nu maximaal kan afvallen met een eiwitrijk dieet? Hier volgen vijf eiwitrijke ingrediënten die je kan eten om je lichaam van een enorme poost proteïne (eiwit) te voorzien:

  1. Vlees

In vlees zitten heel veel verschillende eiwitten. Of je nu rund- of varkensvlees of kip eet, je komt al snel tegemoet aan de eiwitten die je lichaam nodig heeft. Vleesgerechten zal je dan ook veelvuldig tegenkomen tussen eiwitrijke recepten.

  1. Vis

Ook vis zit boordevol met eiwitten. Tonijn (ook uit blik) is een mooi voorbeeld van uiterst eiwitrijke voeding,. Je kunt vis makkelijk door een salade of omelet doen, waardoor je tegemoet komt aan een heerlijk eiwitrijk maaltje.

  1. Zuivel

Melk en yoghurt zijn zuivelproducten waar veel eiwitten in zitten. Helaas is het soms lastig, omdat er ook veel koolhydraten en ongezonde vetten inzitten. Maar het is geen geheim dat voldoende zuivel je kan helpen om af te vallen, mits je hier op een verantwoorde wijze mee omgaat.

  1. Noten en zaden

Zoek je een eiwitrijk tussendoortje om lekker weg te knabbelen? Ga dan op zoek naar noten en zaden. Die staan sinds kort op de nieuwe schijf van Vijf en zijn ook erg eiwitrijk. Je kan hier veel van eten en ze helpen je nog af te vallen ook. Noten en zaden zijn ook een lekkere toevoeging aan gerechten.

  1. Eiwitpoeder/ eiwitshakes

Ook eiwitpoeder zal effect hebben. Veel maaltijdvervangers zijn op basis van shakes met eiwit. Je krijgt daardoor als het ware vloeibare eiwitten binnen, die hetzelfde effect hebben als de eiwitten in de andere producten. Proteïnepoeder is in de sportschool makkelijk te verkrijgen.

Het eiwitdieet volgen

 

Samenvatting

Je kunt prima afvallen met een eiwitdieet. Een beter dieet is op dit moment niet te benoemen. Houd je aan de richtlijnen in dit artikel en probeer de ingrediënten eens uit. Je zal zien dat het werkt.

 

 

Geplaatst in Afslanken | Een reactie plaatsen