Koolhydraatarme recepten bereid je makkelijk zelf

Heb jij het idee dat koolhydraatarme recepten bereiden iets heel ingewikkelds is? Dan kunnen we je geruststellen. De meeste koolhydraatarme gerechten zet je zelf in een handomdraai op tafel en zijn echt niet zoveel moeilijker dan een gewoon gerecht.

Het gaat er bij koolhydraatarm vooral om dat je probeert de hoeveelheid enkelvoudige koolhydraten in je voeding te verminderen.

Lees hier alles over koolhydraten.

In dit artikel vertellen we je hoe je eenvoudig een basis legt voor koolhydraatarme gerechten en hoe je je eigen kookkunsten naar een hoger level kunt tillen. Maar eerst leggen we je uit waarom je koolhydraatarme gerechten zou moeten overwegen.

 

Waarom moet je koolhydraatarm eten en drinken?

Mensen in de huidige samenleving ontwikkelen veel sneller overgewicht, een te hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en zijn vatbaar voor hart- en vaatziektes en depressies. Een heel belangrijke oorzaak voor al die ongemakken, ziektes en gezondheidsrisico’s in te vinden in ons huidige voedingspatroon.

We eten gewoonweg te ongezond.

Dat is niet zo vreemd, want we worden elke dag blootgesteld aan makkelijke producten die je zo op kan warmen, een zak chips die je even de honger laat stillen, fruitrepen en ontbijtkoeken die het labeltje “gezond” straffeloos dragen, maar het verre van zijn.

Deze producten zitten vol met verborgen suikers en koolhydraten. Het zijn ongezonde enkelvoudige koolhydraten, die puur tot doel hebben meer smaak aan voeding te geven.

Een koolhydraatarme leefstijl probeert deze ongezonde koolhydraten uit de weg te gaan en te vervangen door gezonde koolhydraten (de complexe koolhydraten) en eiwitten. Daardoor krijg je veel meer energie, zonder dat je aan zal komen. Je uithoudingsvermogen en concentratie zullen verbeteren en dat heeft veel positieve gevolgen, zoals:

  • Je zal beter presteren op het werk, thuis en tijdens het sporten;
  • Je bent een stuk gezonder, fitter en vitaler;
  • Je bouwt veel meer weerstand op;
  • Je overgewicht zal niet de kans krijgen de overhand te gaan voeren in je leven.

De basis van koolhydraatarm

Zoals we in de inleiding beloofden gingen we je helpen om je goed voor te bereiden op deze koolhydraatarme basis. Dat doen we aan de hand van enkele gerechten en ingrediënten die je dagelijks op tafel zou moeten zetten en ingrediënten die je juist achterwege moet laten!

Koolhydraatarm koken moeilijk

Wat mag je wel eten?

Veel vlees en vis, veel gevogelte, veel groenten en fruit, veel noten en zaden. Eigenlijk allemaal producten die vrij natuurlijk zijn. Onbehandeld is hierbij wel belangrijk! Dus geen gesuikerde, gekarameliseerde of anderszins behandelde producten op je bord! Houd het bij de basis.

 

Wat mag je niet eten?

Pasta, aardappel en brood staan bekend als koolhydraatbommen. Deze kun je dan ook het beste links laten liggen! In plaats van die toevoeging aan je maaltijd, neem je gewoon meer groenten of serveer je er een salade bij. Ook moet je heel erg uitkijken met smaakmakers als jus en sausjes. Deze producten zijn zo vreselijk volgestopt met suikers, dat de hoeveelheid koolhydraten eigen absurd is (en je in één hap al aan je dagelijkse quotum voor koolhydraten zit!).

 

Recepten zelf bereiden

Koolhydraatarm koken is dus geen enorme kunst en kun je zeker weten helemaal zelf. Het gaat er echter om dat je weet wat je wel en niet mag eten én – wat ook heel belangrijk is – waarin je deze producten klaarmaakt! Vooral kokosolie wordt geadviseerd, maar in principe kunnen olijfolie en lijnzaadolie ook prima dienen als bak- en braadmiddel. Beter nog is het om producten op te warmen in de oven, want daarbij gebruik je helemaal geen bak- en braadmiddel.

Afhankelijk van hoe streng je een koolhydraatarm dieet wil volgen, bepaal je dus ook hoe je de genoemde richtlijnen opvolgt.

En wanneer je nog wat hulp kunt gebruiken om de gerechten zo goed mogelijk neer te zetten, kun je gerust contact met ons opnemen via het contactformulier!

Geplaatst in Afslanken | Een reactie plaatsen